Как се реновира училище в Германия? - izolacii.eu, април 2011

 


Крила 3 и 4 (в ляво) и крило 1 (в дясно) преди реновирането. Ето как ще изглеждат крила 3 и 4 (в ляво) и крило 1 (в дясно) след приключване на проекта.


 

Проект: Реновиране на гимназия в Баасвайлер, Германия
Автор: Rongen Architekten
Проектиране и планиране: 2008 г.
Реализация: 2009 г.
Застроена площ: 12 841 м²
Разходи: €8 527 000 или € 664/кв.м

 

Технически характеристики:

 

Част на сградата

 

Използваема площ

 

Енергийна нужда за отопление и охлаждане

 

Крило 1 - администрация 1 017 м² 13 kWh/м²a
Спортна зала 1 984.4 м² 19 kWh/м²a
Крило 3 и 4 3 724.8 м² 15 kWh/м²a
Крило 2 - научни лаборатории 2 700 м² 14 kWh/м²a

 

 

Баасвайлер се е посветил на оптимизиране на енергийната ефективност на всички представителни сгради в града с добре премислена последователност на действията. Като първа стъпка, 21 общински административни сгради са били анализирани и потенциалът им за оптимизиране на енергоефективността е бил проучен. За целта е била разработена примерна стратегия на планирането. След достигане на финалната оценка (експертиза), която включва детайлно анализиране на характеристиките на сградата и анкетиране на потребителите, са били поставени цели за всяка сграда, като те варирали от минималните сградни изисквания според EnEV 2009 до стандарта пасивна сграда. Резултатите са детайлно документирани във вид на доклад от DBU (Германската федерална фондация на околната среда) и са достъпни за други местни институции, както и за всеки човек. По този начин е възможно другите институции да подходят към енергоефективното реновиране методологично и да сведат до минимум слабостите на дотогавашното планиране на строителните процеси.

Целта на проекта на гимназията и спортната зала към нея се състои в модернизация и енергийна оптимизация към стандарта пасивна сграда – единствен по рода си примерен модел. Въпреки наличието на две къщи, сертифицирани по стандарта пасивна сграда в Баасвайлер, предприетите мерки за гимназията са пилотни, понеже бъдещото пасивно училище е обществена сграда, която е в пъти по-голяма от другите две пасивни сгради. Освен големите ползи за околната среда като намаляване на отоплителните нужди с 90 % и спестяване на 530 тона CO2 годишно, хората, които взимат решения в Баасвайлер са си поставили за цел да оборят грешните представи за  пасивните сгради – „Пасивните сгради са дебело изолирани, непропорционални, безлични блокчета, които е невъзможно да припознаеш като доброкачествена архитектура.“ - такива представи имат дори някой архитекти.

  

Крило 1 преди да бъде реновирано

 

Крило 1 след реновирането; Топлата обвивка на пасивното училище е изнесена пред носещата конструкция.

 

Крило 1 след реновирането; Топлата обвивка на пасивното училище е изнесена пред носещата конструкция.

Енергийната нужда за отопление и охлаждане на училището е била 220 kWh/(m²a) преди реновирането. След енергоефективното модернизиране на сградата, тази стойност се е намалила с 90,7 % и е достигнала 15 kWh/(m²a).

Система от геотермални сонди с дължина около 1700 м е използвана за директно (естествено) охлаждане. За отопление, системата се използва заедно с термопомпа. По този начин се употребява и енергия от възобновяеми източници.

През лятото училището се охлажда „пасивно“. Външна слънцезащита предпазва стаите от прегряване. Термомасата на сградата поглъща топлината през деня и се охлажда през нощта от хладния нощен въздух през автоматично регулируеми отвори на прозорците или чрез вентилационната система, като на следващия ден, термомасата отново се използва като складирана маса (нощно охлаждане). В допълнение към това, подавания в помещенията въздух е предварително охладен от гео-сондите.


Запазената носеща конструкция е изявена също и в интериора. Крило 1 в завършен вид; Архитектурният стил на сградата е запазен.

 

Всички крила на сградата са постоянно снабдени със свеж въздух при комфортна стайна температура благодарение на контролираната вентилационна система. Специално предимство на този тип вентилация, особено при училища, е значителното редуциране на концентрацията на CO2 в класните стаи, благодарение на което учениците вече не се изморяват толкова често.

Осветлението във всяко крило също е било енергийно оптимизирано. Осветяването на местата, които не се използват толкова често е решено чрез сензори за движение. В постоянно използваните помещения с недостатъчно естествено осветяване, като класни стаи, офиси, помещения за рекреация и спортната зала, са използвани осветителни уреди с регулиране на изкуствената светлина чрез сензори за измерване на количеството дневна естествена светлина, а ако тя е достатъчна, осветителните тела дори се изключват.

За осигуряване на топла вода към спортната зала е предвидена система от слънчеви колектори.

Благодарение на оптимизацията на енергийната ефективност, училището е могло да си позволи и други вътрешни подобрения. Добавен е нов училищен стол, който позволява на училището да се квалифицира като целодневно. Отделно са осигурени център за самоподготовка, по-голямо помещение за персонала, както и допълнителни стаи за учителите. Към това могат да бъдат прибавени и иновацията на компютърния кабинет и по-ясно обособената структура на научното крило.                                                                                              

Скоростното изпълнение е възможно благодарение на успешно приложената формула за финансиране от страна на област Северна Вестфалия, в контекста на Инвестиционния пакт 1 (в него това заявление е било избрано като най-добро и следователно му е гарантирана субсидия от 4,8 милиона евро).



Превод: арх. Силвия Драганова, ИГ Пасивни сгради България

Източник на материала и снимките:
www.passipedia.org

Връзка към статията в izolacii.eu

Спонсори

           

Бюлетин

  Ако желаете да получавате информация отностно развитието на пасивните сгради, моля впишете е-мейла си тук:

Акценти